Communicatie-nudge: communiceren vanuit de gewenste norm

Afgelopen week las ik in het boek ‘Nudge’ van Richard Thaler en Cass Sunstein (2008)(de ‘nudge-bijbel’) een mooie en effectieve nudge die vrij makkelijk toe te passen is.

alcohol-428392_640

In het voorbeeld dat Thaler en Sunstein aanhalen wordt het idee toegepast op alcoholgebruik en roken, maar het kan natuurlijk op veel meer communicatiemomenten worden toegepast. Op zich klinkt het niet als iets totaal nieuws, dat is bij nudges wel vaker zo, maar het idee erachter lijkt handig om continu in gedachten te houden bij het communiceren van cijfers.

Hier het stukje tekst over dat het effectief is om te communiceren vanuit wat de gewenste norm is (pp. 81-82):

Een alcoholvrij sociaal leven

Een voorbeeld dat hiermee samenhangt, is de aanpak om drinken en andere ongewenste activiteiten te beperken door gebruik te maken van ‘sociale normen’. Kijk bijvoorbeeld naar het probleem van alcoholmisbruik door veelal minderjarige scholieren en studenten. Uit een enquête door de Harvard School of Public Health bleek dat 44 procent van de studenten in de twee weken voorafgaand aan de enquête stevig had gedronken. Dit is natuurlijk een probleem, maar een aanwijzing voor een mogelijke manier om dit bij te sturen ligt in het feit dat de meeste studenten denken dat alcoholmisbruik veel meer voorkomt dan feitelijk het geval is.

Dit soort misvattingen komt ten dele voort uit de beschikaarheidsheuristiek. Het is niet moeilijk om je gevallen van alcoholmisbruik te herinneren; hierdoor wordt de perceptie opgeblazen. Studenten worden beïnvloed door hun ideeën over wat andere studenten doen en dus zal alcoholmisbruik onvermijdelijk toenemen als studenten een overdreven beeld hebben van hoeveel andere studenten drinken.

Ambtenaren die alert zijn op de mogelijkheid gedrag te veranderen door de statistische realiteit te benadrukken, hebben geprobeerd mensen een duwtje richting beter gedrag te geven. Montana voert bijvoorbeeld een grootschalige informatiecampagne waarin de nadruk wordt gelegd op het feit dat de overgrote meerderheid van de burgers van Montana niet drinkt. Een van de advertenties probeert het vertekende beeld dat er over universiteitscampussen bestaat te corrigeren door te stellen: ‘De meeste (81 procent) studenten in Montana drinken vier glazen of minder per week.’ Montana past dezelfde benadering toe op roken met een advertentie die stelt: ‘De meeste (70 procent) tieners in Montana roken niet.’ De strategie heeft enorme verbeteringen bewerkstelligd in de nauwgezetheid van sociale percepties evenals een substantiële afname van het aantal rokers.

Tags: , , ,

Over de auteur

Niek Verlaan (1985) werkt als beleidsmedewerker bij Volksgezondheid en als projectmanager bij Mobiliteit, Gemeente Utrecht. Hij is breed geïnteresseerd en houdt ervan om conceptueel denken te vertalen naar de praktijk. Hij rondde de bachelors Mediatechnologie en Liberal Arts & Sciences af en voltooide in de zomer van 2013 de master Wijsbegeerte.

Antwoord Plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top